
به گزارش روابط عمومی مرکز رسانه و جریان سازی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان سمنان، مراسم اختتامیه سومین جایزه ملی داستان حماسی، شامگاه ۴ خرداد در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد و برگزیدگان این دوره از جایزه، معرفی شدند.
در مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان سومین رویداد داستان حماسی که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و هنرمندان در آرامگاه فردوسی برگزار شد مهدی زارع، حسینعلی جعفری و محبوبه حاجیان نژاد، هنرمندان حوزه هنری انقلاب اسلامی استان سمنان از نظر هیئت داوران شایسته دریافت جوایز در بخش های مختلف شدند.
بر اساس نظر هیات داوران، نفرات برتر این جایزه به شرح زیر معرفی شدند:
الف) داستان کوتاه : در این بخش ۵ اثر بدون رتبه بندی به عنوان رتبههای برتر معرفی شدند:
۱- «مرصع موسی الرضایی» با داستان «دستمال سرخ»۲- «وحید آقاکرمی» با داستان «برگهای درخت گردوی عزیز»۳- «احسان قائدی» با داستان «دلارام»۴- «زهرا شنبه زاده سرخابی» با داستان «روز سعد گلک»۵- «محبوبه حاجیان نژاد» با داستان «سایه سرخ ها»
ب) بخش رمان: اسامی نفرات برتر بخش رمان به شرح زیر است:
۱- «علیرضا محمودی ایران مهر» با رمان «بی چهرگان»۲- «محمد رودگر» با رمان «ابرشهر»۳- «مهدی زارع» با رمان «پارابان»
در این بخش ۳ نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند که عبارتند از:
۱- «میثم فرهمندیان» با رمان «وول»۲- «حمید بابایی» با رمان «ده تن»۳- «حسینعلی جعفری» با رمان «درخت سنگستان»
همچنین همزمان با برگزاری این مراسم، نشان دستار فردوسی به «علی محمد مودب» و نشان فیروزه حوزه هنری خراسان رضوی به «هادی حاجتمند» اهدا شد.
مهدی زارع در مصاحبه با خبرگار حوزه هنری انقلاب اسلامی گقت: «داستان باید یک اشتراک عمومی داشته باشد که بتوان از آن به عنوان داستان یاد کرد و آن اشتراکات تکنیکها و قواعد داستاننویسی است. اینکه یک داستان و یا ماجرایی در مضامینی همچون جنگ، ایثار و فداکاری نوشته شود نمیتوان گفت که داستان حماسی خلق شده است.» این بخشی از گفتههای مهدی زارع از برگزیدگان سومین رویداد داستان حماسی در بخش رمان است.
مهدی زارع معتقد است یک بخشی از داستان حماسی بخش «اندیشگانی» آن است که باید دید اندیشه حماسی در کار وجود دارد یا نه، و بخش دیگر آن «روی کار» است. اینکه آیا اعتقاد داریم که گونه و یا ژانری به اسم داستان حماسی وجود دارد یا نه؟ اگر هم وجود دارد چه مشخصاتی میتوان برای آن تعریف کرد.
وی افزود: در شکل اندیشگانی داستان حماسه که شکل باشکوه اسطورههاست و اسطورهها حاصل شناخت یک قوم و یا یک جامعه از جهان است، ریشه حماسه مانند اسطوره در شناخت بومی، شناخت فرهنگی و شناخت اصالتی از زیست گاه است و نوع زیست و نوع فکر کردن مردم را تعریف میکند. اندیشههای ملی و مذهبی، اندیشههای اجتماعی و اخلاقی و همه این موارد در حماسه نقش دارد.
این داستاننویس ادامه داد: از سوی دیگر در داستان حماسی با توجه به اینکه ریشه کلمه حماسی لذت بخش است، خواندن داستانهای حماسه نیز اشتیاق آفرین و امید بخش است. در شکل اجرایی آن نیز باید مواردی همچون چیدمان کلمات، انتخاب واژگان، تاکید بر روی عواملی مانند اراده، خرد و تقدیر و امور ماورالطبیعه و تمامی این موارد را در نظر گرفت. اینها مواردی هستند که در ساختار حماسی وجود دارد و میتواند یک داستان حماسی را از یک داستان غیر حماسی متمایز کند که حتی همان ماجرا را با دیدگاه غیر حماسی روایت میکند.
زارع درباره اثر برگزیدهاش در این رویداد نیز گفت: داستان من دوره زمانی از ابتدای شروع و به رسمیت شناخته شدن مشروطیت تا انقراض قاجار را در شهر سمنان را روایت میکند. ماجرای زنی که برای دفاع از قانون آب سمنان با افرادی که قانون را رعایت نمیکنند، میجنگد تا مردم همچنان بتواند سهم آب عادلانه خود را داشته باشند که خوشبختانه در این رویداد به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.