مجتبی اسماعیل زاده:

گالری داری به افراد متخصص و با آگاهی مناسب نیاز دارد

گالری داری به افراد متخصص و با آگاهی مناسب نیاز دارد
مجتبی اسماعیل زاده از هنرمندان عکاس استان آذبایجان غربی با بیان اینکه مدیران و مسئولان تاثیرگذار در تدوین سیاست گذاری های هنری باید در نمایشگاه های هنرمندان با موضوعات مرتبط با مسئولیت شان شرکت کنند گفت گالری داری به افراد متخصص و با آگاهی مناسب نیاز دارد.
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر :  ۲۲۵۱۰

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ مجتبی اسماعیل زاده درباره آخرین فعالیت های هنری خود در زمینه عکاسی گفت:
« آخرین نمایشگاه من با عنوان «آبی روشن» آبان ماه امسال در ارومیه برگزار شد و موضوع آثارم عکاسی از طبیعت و مناظر ارومیه و شمال استان بود. استقبال به نظرم خوب بود و به لحاظ سطح برگزاری هم چون از حمایت چند مشارکت کننده بهره می برد بسیار مطلوب و حرفه ای بود.»

این هنرمند در ادامه افزود: «گالری ها در حال حاضر به دو صورت اداره می شوند؛ توسط بخش خصوصی و دولتی. در گذشته هم چند گالری خصوصی در این استان دایر شد اما بعد از برگزاری چند نمایشگاه تعطیل شد. چند سالیست که یک گالری خصوصی در ارومیه فعالیت می کند که توانسته ادامه دهد. در کنار آن ارگان های دولتی مثل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی و حوزه هنری که بودجه فرهنگی دارند نیز دست به برپایی نمایشگاه هایی از آثار هنرمندان می زنند. »

اسماعیل زاده پیرامون نقش گالری ها در تغییر سطح سلیقه مخاطبان؛ اظهار داشت: «نقش گالری ها در این زمینه بسیار مهم است. البته به این شرط که گالری دار آگاهی خوبی نسبت به شناخت آثار هنری در تمامی رشته های هنرهای تجسمی داشته باشد. به این معنی که اگر به عنوان مثال این فرد یک نگارگر است دانش مناسبی نسبت به تشخیص آثار عکاسی با ارزش هنری بالا داشته باشد.»

وی ادامه داد: « به سخن دیگر گالری دار باید حداقل در یکی از رشته های هنرهای تجسمی مولف باشد و نسبت به سایر رشته ها شناخت مناسبی داشته باشد. در این صورت مدیر یک گالری می تواند با هنرمندان به تعامل برسد و کارهای با ارزش هنری بالا را عرضه و نمایش دهد. »

این هنرمند عکاس درباره کارکرد هنر در جامعه بیان داشت: «هنر در جامعه امروز باید باعث افزایش سطح شعور و ارتقای کیفیت زندگی انسان ها شود. ضمن اینکه گاهی آثار هنری تاثیرگذار را علاوه بر مخاطب عام و علاقمندان، کسانی که باید ببینند و در تدوین سیاست های هنری یک مجموعه تاثیرگذارند؛ متاسفانه نمی بینند. به عنوان مثال من وقتی پروژه ای با محوریت طبیعت استان مان را نمایش می دهم که چهار سال زمان برده؛ قاعدتا مدیرانی که با فضاهای استانی، طبیعت و محیط زیست مرتبطند مثل مدیرکل محیط زیست، مسئول میراث فرهنگی و ... پیگیر چنین نمایشگاه هایی باشند و دیدن کنند. »

وی در ادامه افزود: «گاهی اثری تولید می شود و منتقدان آن را می پسندند اما مخاطب عام اقبالی نشان نمی دهد. من مخالف این هستم به نظر من هنرمند باید کاری تولید کند که هم منتقدان و هم مردم عادی با آن ارتباط برقرار کنند. در حقیقت استقبال مخاطب به زیبایی شناسی بصری، موضوع و محتوا و نوع ارائه بستگی دارد و همه این موارد باید لحاظ شود. هر چند خلاقیت و محتوا هم تاثیر بسزایی در سنجش ارزش هنری یک اثر دارد.»

گفتنی است مجتبی اسماعیل زاده، متولد 1369 ، ارومیه، عضو انجمن عکاسان ایران، عکاس خبرگزاری بین المللی تسنیم، برگزاری چند نمایشگاه انفرادی، حضور در جشنواره های متعدد و دریافت تندیس و تقدیر از جشنواره های مختلف را در کارنامه خود دارد. همچنین برگزاری بیش از ده نمایشگاه گروهی در شهرهای : تهران . شیراز . اصفهان . ارومیه . تبریز و عکاسی فیلم های مستند" شاید تا پروازی دیگر"، "دیدار در مراکان" ، "پرواز پلیکان های سفید" ، " گذر از دره ها" و ... را تجربه کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر