پرویز اسکندرپور: نقش های ضریح و درب های حرمین مطهر بیان موضوع دارند

پرویز اسکندرپور: نقش های ضریح و درب های حرمین مطهر بیان موضوع دارند
پرویز اسکندرپور؛ نقاش و نگارگر پیشکسوت درباره طراحی ضریح و درب های مقدس عتبات عالیات بیان داشت: سابق بر این به نقوش ضریح و درب های اماکن مقدسه از وجه تزئینی نگاه می کردند اما اکنون با معانی نهفته ای درآمیخته شده که می توان به آن موضوع بخشید.
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر :  ۲۱۴۶۴

 

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ اسکندرپور که مدت هاست به طراحی مجموعه ضریح های خیمه گاه، کربلا، نجف و درب های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) مشغول است؛ درباره این طرح ها اظهار داشت: « بیشتر نقش ها مربوط به نقوش قدسی است که با آرایه های قرآنی سر و کار دارد. من بنا گذاشتم با حفظ سنت و قاعده های اصیل و با همان کیفیتی که سابق بر این طراحی انجام می گرفته امانتداری کنم و کیفیت گذشته را نگه دارم.»

او درباره این طراحی ها که زینت بخش محل های ورود و خروج حرمین شریفین هستند، بیان داشت: « این کار برای من بسیار لذت بخش است. سابق بر این به این نقوش از وجه تزئینی نگاه می کردند اما اکنون با معانی نهفته ای درآمیخته شده و می توان به آن موضوع بخشید. در حقیقت شرح معانی و بیان موضوع را در این طراحی گنجاند.»

اسکندرپور ادامه داد: « در این آثار که شامل ضریح ها، نیم ضریح ها، درب ها و فرش ها می شود سعی کرده ام از گل یاس استفاده کنم. یاسِ کبودِ پهلو شکسته که خودش موضوع دارد یا شاه عباسی های بی قرینه که دارای معانی خاصی هستند. همچنین شاه عباسی هایی که بخشی از آن مثل بال فرشته و بخش دیگر آن شبیه گل هستند. خود بال فرشته به این طرح موضوع می دهد. یا شاه عباسی هایی که فرق شکافته دارند و راس آنها شکافته است و دو گلبرگ آنها به صورت قرینه افتان طراحی شده اند که از حضرت ابوالفضل العباس (ع) گزارش می دهد. گل های بنفشه به کار گرفته شده در این طراحی یادآور حضرت سجاد (ع) است چون تن مبارک ایشان را که می خواستند به خاک بسپارند به نحوی آثار سوء قل و زنجیر را روی بدن آن حضرت مشاهده کردند. سعی کردم از یاس کبود که شروع می شود به گل نرگس خاتمه یابد. گل نرگس هم شرح معانی می کند.»

مولف کتاب اسلیمی و نشان ها؛ در توضیحی بیشتر افزود: «در حقیقت به نوعی این نقش ها مثل بیان روضه موضوع دارند و اهل دقت سابق بر این بیشتر به وجه زینتی بودن آن نگاه می کردند اما در حال حاضر معانی مندرج در آن هم مورد توجه قرار می گیرد. امیدوارم که حتی اگر برای مردم مان این صورت ها پنهان است اهل دقت این معانی را دریابند و ی صاحبان این اماکن مقدسه دستان مان را بگیرند. »

اسکندرپور پیرامون چگونگی شکل گیری ایده این طراحی ها؛ بیان داشت: «بنده گمان می کنم این ما نیستیم که این نقش ها را می زنیم. می گویند که فرقی هست بین انشاء و انشاد. انشاء را شما می گویید و شما هم می نویسید. اما انشاد را به شما می گویند و شما می نویسید در حقیقت به نوعی مثل وحی خفی می ماند. مثل شعر که شاعر به نحوی اغراق می کند به او انشاد شده. به نظرم همه هنرمندانی که در این عرصه قلم و قدم می زنند به نوعی با این انشاد مرتبط می شوند ما نیستیم که بخواهیم قلم بزنیم آنها هستند که برای ما تقریر می کنند و در حقیقت به ما می شناسانند که چه کاری باید انجام دهیم.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «می خواهم بگویم این به نحوی برای ما رقم زده می شد. مگر حضرت حق نفرموده که برگی نمی ریزد مگر به اذن و اراده ما. شک ندارم که اهل بیت (ع) همچنین اقتداری دارند و هر کسی که در راه شان کار می کند دست شان را می گیرند و امیدوارم من هم شامل چنین اعانتی از سوی این بزرگواران شده باشم.»

گفتنی است پرویز اسکندرپورخرمی در سال 1338در تهران متولد شد. او تحصیلات کارشناسی خود را در رشته نقاشی در دانشگاه تهران به اتمام رسانده و کارشناسی‎ارشد خود را در دانشگاه تربیت مدرس گذرانده است. اسکندرپورخرمی مدرس دانشگاه‎های تهران، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر، دانشگاه زاهدان، کرمان، مشهد، رشت، سوره است. او علاوه بر این؛ داور جشنواره‌های دانشجویی، مولف کتاب‎های بسیاری در زمینه نگارگری و متخصص نگارگری، نقاشی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر