رئیس انجمن خوشنویسان تهران گفت: ابداعات در خوشنویسی را نفی نمیکنم؛ بالاخره عدهای هستند که در هنر خوشنویسی طبع متفاوتی دارند و به خواستههای درونی خود جواب میدهند؛ اما معتقدم راهشان به بنبست میرسد.

مجید حسینزاده، رئیس انجمن خوشنویسان تهران، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با اشاره به برپایی نمایشگاه خوشنویسی گروه چلیپا در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری، اظهار کرد: این نمایشگاه دربردارنده آثار تعدادی از هنرجویان استاد خروش است و هدف از برپایی این نمایشگاه این بوده که اعلام کنیم همچنان پایبند سنتهای خوشنویسی کشورمان هستیم.
وی ادامه داد: خوشنویسی امروز تا حدودی به حاشیه یا کجراهه رفته است. آنگونه که استاد خروش و استادانی مانند ایشان آموزش دادهاند، اصل خوشنویسی روی «سطر» متمرکز است و معتقدیم که «سطر» در خوشنویسی کلیدواژه است. سطر همان قلابی است که به ماهی میدهند. کسی که سطر را آموخت، میتواند شاهنامه بنویسد. اما اگر خوشنویس به طرف «قطعه» برود و با چند حرف سر و کله بزند، نهایتا چیزی دستش را نمیگیرد.
رئیس انجمن خوشنویسان تهران گفت: اساس کار کتابت و خوشنویسی سطر است. اگر کسی از عهده نوشتن یک سطر بیرون آمد قطعا میتواند شاهنامه بنویسد. هنرمندانی که آثارشان در نمایشگاه چلیپا حضور دارد، روی سطر تاکید دارند. اگر کسی از پس سطر بربیاید، میتواند فکر کند بالاخره به مرزهای خوشنویسی رسیده است.
حسینزاده خاطرنشان کرد: حاصل کار «قطعهنویسی» این است که در نهایت اثر هنرمند از یک مجموعه خصوصی سر در بیاورد، اما سطر تبدیل به کتاب و کتاب در تیراژ بالا چاپ میشود و به دست هر طالب هنری میرسد. این را خیلی جامع تر نسبت به قطعه نویسی میدانم. قبل از هر چیزی همه باید نوشتن سطر را آموزش ببینند. البته قطعه نوشتن هم خوشنویسی است؛ اما قرار نیست به کتاب منتهی شود.
وی ضمن اشاره به اینکه ابداعات در خوشنویسی را نفی نمیکند، افزود: بالاخره عدهای هستند که در هنر خوشنویسی طبع متفاوتی دارند و به خواستههای درونی خود جواب میدهند؛ اما معتقدم راهشان به بنبست میرسد. خوشنویسی کشور سابقه 700 ساله دارد و از زمان میرزا کاظم تهرانی و میرزا غلامرضا اصفهانی به بعد «سطر» آموزش داده میشد. شاید هنرمند «نقاشیخط» و «قطعهنویس» عالی بنویسد، اما در خوشنویسی باید جان مطلب ادا شود.
رئیس انجمن خوشنویسان تهران همچنین درباره رویکرد امروز جامعه به هنر خوشنویسی، گفت: باید اقتضاعات زمانه را پذیرفت، وقتی در زمانه دینامیک زندگی میکنیم، نمیتوانیم کار استاتیک انجام دهیم. در چنین زمانهای آن کسی که عاشق است، پنج ساعت حرف «ن» را تمرین و مشق میکند؛ هر چند از نظر جامعه شاید این هنر ضروری نباشد. ضمن اینکه بسیاری خوشنویسی را نفی میکنند؛ باید امیدوار باشیم و این را غمگنانه بپذیریم که اتفاق افتاده و سرعت آمده و جایگزین همه چیز شده است. اما عده ای هستند که همچنان سنت خط را دوست دارند و ساعتها تمرین میکنند. کسی که روزی 600 «ن» مینویسد، آدمی است که به چیزهایی رسیده و این هنر را درک کرده است. البته نباید در مقابل کسی که خوشنویسی را نفی میکند بایستیم. در نهایت هر کسی مختار است راه خود را برود.
نمایشگاه خوشنویسی گروه چلیپا با آثاری از استادان پیشکسوت هنر خوشنویسی همچون سیدحسین میرخانی، سیدحسن میرخانی و کیخسرو خروش افتتاح شد. همچنین آثار مجید حسینزاده، یوسف عطوفت شمسی، علیرضا مددی، عظیم پرندی، رضا صفری، داریوش دلداده، فرشید نراقی، ناصر قاسمی، میثم فرجی و بهزاد جعفری از هنرمندان گروه چلیپا در این نمایشگاه ارائه شده است.
گفتنی است نخستین نمایشگاه خوشنویسی گروه چلیپا از چهار تا چهاردهم آذرماه در گالری ابوالفضل عالی دایر است.