
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این برنامه که در ساعت 16:30 روز چهارشنبه 1آذرماه با حضور علاقه مندان و اعضای خانه گرافیک در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد، ضمن معرفی این کتاب بخش های مختلف آن توسط مجتبی مجلسی مدیرمجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی (آیه)و خانم عسگری و آقای ایمانی مورد بررسی قرارگرفت.
در توضیح این کتاب باید گفت: " دستورالعمل های فیل آبی برای ایده یابی" نوشته محمدحسین نیرومند است،چالش اول با این کتاب برای اهل هنر، از عنوان روی جلد شروع میشود، بسیاری از هنرمندان به دلایل مختلف، اغلب ایده قابل قبولی برای کارهای گرافیکی به ذهنشان نمیرسد. اما حسین نیرومند -نویسنده کتاب- بر این اعتقاد است که از طریق مجموعهای از روشها و دستورالعملها تا حدود زیادی میشود به فرایند ایدهیابی دست پیدا کرد. وی از طریق دستهبندی انواع ایدهها در شانزده روش به این مهم دست پیدا کرده است.
فصل اول کتاب، آشنایی با برخی مفاهیم و کلماتیست که مانوس شدن با آنها به فهم بهتر فصلهای بعدی کتاب کمک زیادی میکند.
برخلاف برخی از کتابهای تالیف شده در حوزه هنر، این کتاب دارای ارجاعات مناسب بصری درباره محتوای خودش است به گونهای که تداعی اکثر مثالهای درون متن به ذهن مخاطب سپرده نمیشود. همچنین بعد از شرح و توضیح روشها، در فصل آخر آثار مهم هنرمندان در شانزده روش مورد بررسی قرار میگیرد.
نکتهای که نویسنده بر روی آن تاکید میکند این است : تنها راه برای موفقیت در بهکارگیری این اصول، ذهنیکردن آنهاست.
آنچه در این کتاب مشهود است تلاش و کوشش نویسنده در قاعدهمند کردن مسائل حوزه ایدهیابی است (تلاشی که شاید مخالفینی هم داشته باشد) علیرغم این ساختار، متن کتاب خسته کننده ،خشک و ماشینی نیست. شوخیهای نمکین در میان کار و شیوه نگارشی نویسنده کتاب را خواندنی کرده است. این کتاب صرفا برای ایدهیابیست و نه چیز دیگر.
هر چند تمرکز کتاب بر ایدهیابی در عرصه گرافیک و کاریکاتور است اما تا حد زیادی میتواند کمک حال افرادی باشد که در حیطه جمیع هنرهای تجسمی مشغول به کار هستند.
در این جلسه آقای ایمانی به توضیح مراحل مختلفی که این کتاب در خصوص ایده یابی دارد (شروع ایده سازی، قواعد مختلف هم نشینی، هم جواری، پرورش ایده های خلق شده ، انطباق، قاعده جانشینی، متناقض نما، اصل جابه جایی، تقسیم کردن، بزرگ نمایی، وارونه سازی، جان انگاری، اقتباس کردن، تکثیرکردن و... ) پرداخت.
در ادامه خانم عسگری در توضیح روش های ایده یابی گفت: با روش های ایده یابی می توان به صورت ترکیب چند روش به خلق ایده های جدید پرداخت و وقتی تیتر یا عنوانی دارید باید شروع به ایده یابی کنید.
وی افزود: مهمترین مرحله ایده یابی این است که بدانید چگونه جلو بروید و میان ایده هایتان ارتباط برقرارکنید.
متن نکته مغفول این کتاب است
مجتبی مجلسی با اشاره به اینکه نویسنده کتاب بیشتر یک کارتونیست است تا گرافیست و کتاب برای کارتونیست ها ایده آل است گفت: کارتونیست ها محدودیت های گرافیست ها را ندارند و آزادتر عمل می کنند و روش هایی که در این کتاب گفته شده است شاید برای طراحی پوستر کمتر کاربرد داشته باشد زیرا برای گرافیست ها ارتباط تصویر و متن خیلی مهم است و باید در اثرشان پیام باشد اما کارتونیست ها این گونه نیستند.
وی افزود: اولین ایراد این کتاب آن است که از نشانه شروع شده است ولی گرافیست ها اول باید ایده داشته باشند و یک متن کوتاه و بدانند که چه می خواهند بگویند تا حرفی برای گفتن داشته باشند. برای گرافیست نخستین چیزی که مهم است این است که مسأله را بازکند و یک متن داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: (داشتن متن) این همان دلیلی است که طراحی جلد کتاب را آسان تر از پوستر می کند، صفحه آرایی نیز آسان تر از طراحی جلد و پوستر است زیرا دارای تیترهای خوب است .
مجلسی ادامه داد: هرچه متن قوی تر ایده بهتر و متن است که می گوید چه حرفی می خواهیم بزنیم و متن نکته مغفول این کتاب است. از دل متن نشانه استخراج می شود و نشانه شامل شمایل ها ، نمادها و نمایه هاست. در این کتاب گسترش نشانه ها از نظر معنا و مفهوم و فرم توضیح داده شده است و کل این کتاب دوفرآیند بیشتر ندارد یا تجزیه می کند و یا ترکیب. وقتی نشانه ها را گسترش می دهیم مرحله تجزیه تمام می شود و به بخش ترکیب می رویم. در نهایت ما باید دو نشانه انتخاب کنیم و بعد به مرحله جابه جایی می رسیم که همان ایده یابی است. اگر بتوانیم در مرحله ترکیب خوب کارکنیم می توانیم ایده ای خلاقانه به دست بیاوریم.
گفتنی است، برخلاف روال معمول این برنامه که چهارشنبه اول و سوم هر ماه برگزار می شود جلسه بعدی به دلیل ولادت با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در تاریخ 29 آذر ماه برگزار خواهد شد و در این جلسه از محمدحسین نیرومند نویسنده کتاب " دستورالعمل های فیل آبی برای ایده یابی" دعوت می شود تا در خصوص اثرش به پرسش های مطرح شده پاسخ دهد.