به گزارش روابط عمومی حوزه هنری مازندران 6 مهر 99 در نشست تخصصی دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری این مرکز، « علیرضا کمره ای» در باب چیستی ادبیات پایداری نکاتی را مطرح کرد.
وی در جمع تنی چند از نویسندگان و محققان ضمن اشاره به اینکه هنوز در تعریف درست ادبیات پایداری اختلاف نظر وجود دارد و مباحث مبنایی ( نوشناخته) چندان مطرح نشده افزود: می توان گفت موضوع ادبیات پایداری رویارویی آدمی با ناراستی و ناروایی است و به عبارتی در ذات آن نوعی مقاومت و مبارزه و احقاق حق نهفته است که می توان گفت: دفاع مقدس ادبی از گفتمان انسانی است.
«علیرضا کمره ای» با عنوان این نکته که دوگانه جنگ و صلح حائز اهمیت و قابل تحلیل است ادامه داد: برخی صلح ها در درون خود آشوب و جنگ دارند ( مانند صلح اعراب با اسراییل) و عکس آن هم صادق است. عدل نقطه مقابل جنگ است. به عنوان مثال عاشورا مواجهه امام حسین(ع) برای اقامه عدل و حق بوده است.
این محقق و نویسنده همچنین گفت: ادبیات باید تغیر حالتی در احساسات آدمی ایجاد کند و این قدرت ادبیات است. مثلا داستان های شاهنامه که گاه غیر واقعی اند اما از یک گزارش واقعی و عینی تاثیر گذارتر هستند.
وی همچنین شعر، خاطره و داستان را به ترتیب سه ژانر ادبیات پایداری برشمرد و افزود: اگرچه اشعار همزمان با جنگ ( وحتی پیش از آن) سروده می شدند و یا داستان هم بعدا روح تازه ای به این جریان داد اما خاطره مهمترین وجه، بنیان و ژرفابن ادبیات دفاع مقدس است. هر رزمنده خود یک کتاب است، نوشته یا نانوشته. یاد ها و یاد گذاره ها.
مهمان ویژه نشست ادبیات پایداری حوزه هنری مازندران ادبیات دفاع مقدس را ادبیات آرمان رزمندگان عنوان کرد و گفت: در این گونه ادبی آفاق فکری و اعتقادی رزمندگان مطرح میشود و افراد چندان از مسائل سیاسی حرف نمی زنند. از منظر پدیدار شناسی می توان گفت ادبیات دفاع مقدس، ادبیات آدمهای دفاع مقدس است ( که این خود برای نظامی که بر اساس انقلاب شکل می گیرد، ارزش هویت بخش فرهنگی دارد) اما ادبیات جنگ به موارد سیاسی، نظامی، زشتی ها و پلشتی های جنگ می پردازد.
کمره ای همچنبن با اشاره به اینکه امروز محقق ادبیات پایداری باید یک باستان شناس فرهنگی باشد خاطر نشان کرد که بسیاری از محله ها و منطقه ها به دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط زندگی مردم ازبین رفته اند این کار را از منظر مردم شناسی، آداب، زبان، رویدادهای جانبی زندگی رزمندگان و... سخت می کند که نیاز به بازیابی و بازسازی دارد.
وی در پایان گفت: اگر انتظار داریم کتاب مان خوب خوانده شود؛ هم باید خوب نوشته شده و هم خوب توزیع شود.
«سید ولی هاشمی » مسئول دفر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری مازندران در ادامه با اشاره به اقبال نویسندگان جوان مازندران به جریان ادبیات پایداری و پتانسیل بالای حضور سوژه های خوب و اثرگذار در استان گفت: دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری مازندران با تولید حدود 50 کتاب از خاطرات افراد مختلف ( بسیجیان، فرماندهان، شهدا، آزادگان، جانبازان و...)سردمدار حرکت اثربخشی در استان بوده است.
گفتنی است در پایان برنامه از «حسن اکبر پور» و «سید ولی هاشمی» دو ایثارگر همکار در حوزه هنری مازندران با حضور «مهدی معصومی گرجی» رییس این مرکز تقدیر شد.